czwartek, 8 grudnia 2016

Bioróżnorodność na dachówkach malowana w czasie Nocy Biologów 2017


Malowanie dachówek w przestrzeni publicznej to forma aktywizującej edukacji pozaformalnej w zakresie przyrody i ochrony lokalnej bioróżnorodności. Otwarte plenery malarskie odbywały się w czasie pikników naukowych, w czasie których malowaniu towarzyszyły opowieści o przyrodzie. Jest to interdyscyplinarna forma upowszechniania wiedzy. W czasie Nocy Biologów 2017 wystawie będą towarzyszyły warsztaty malowania dachówek.

Pomalowane dachówki prezentowane są w dwóch miejscach,  w stałej ekspozycji przez budynkiem Collegium Biologiae oraz przez Biblioteką Głowna UWM w Olsztynie.  A na dachówkach jest już różnorodność biologiczna Warmii i Mazur: rośliny, owady, grzyby, przyroda wiosennej łąki. Ponieważ wykorzystywane są stare dachówki to jest to również forma upcyklingu w połączeniu z edukacją przyrodniczą.

Dachówki malowane były w trakcie pikników naukowych i edukacyjnych plenerów: 1 maja w Skansenie w Olsztynku "Jarmark sztuki nietylko ludowej. Wyczarowane z gliny", 25 maja „Piknik z etnobatniką” w ramach międzynarodowego Dnia Fascynujących Roślin (zobacz zdjęcia), 23. czerwca w czasie Nocy Świętojańskiej w Parku Centralnym,  w czasie pikniku na trawie przy ul Stara Warszawska oraz Europejskiej Nocy Naukowców (30 września 2016).

Komunikować się można na różne sposoby. Poprzez wzniosłe słowa lub przez zwykłe, wspólne prace, w których mówi się milczeniem. Naukowcy piszą publikacje, wygłaszają referaty, prezentują postery naukowe, prowadzą  dyskusje kuluarowe oraz internetowe. Ale czasem malują i dyskutują w niecodziennych okolicznościach….. Malują butelki, wyrzucone, nikomu już nie potrzebne. Przywracają  im sens i znaczenie.

Dlaczego w czasie Nocy Biologów proponujemy także malowanie dachówek? Do efektywnej pracy umysłowej trzeba zatrudnić obie półkule mózgowe. Lewa półkula, zwana akademicką, gdy sama pracuje, to druga, prawa - zwana artystyczną - nudzi się i przeszkadza rozmyślaniem o niebieskich migdałach. Efektywniej i kreatywniej pracujemy - nawet w nauce - gdy obie półkule mózgowe za zaangażowane. Nauka łączy się ze sztuką i wzajemnie uzupełnia. Potrzebna jest i analiza i synteza, naukowa skrupulatność i artystyczna innowacyjność. Sztuka dla naukowca nie jest tylko hobbystycznym odpoczynkiem ale i psychiczną higieną, intelektualna rozgrzewką.

Wydział Biologii i Biotechnologii w różnorodnych formach współpracuje z różnymi przedsiębiorstwami w regionie. Przykładem, nawiązującym do malowanych dachówek jest innowacja  Gadające dachówki, przekazana małemu przedsiębiorstwu z Warmii i Mazur. 

Stanisław Czachorowski



2 komentarze:

  1. Bardzo fajny i trafiony pomysł. Lubię eko i piękno. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny i trafiony pomysł. Lubię eko i piękno. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń