Malowanie dachówek w przestrzeni publicznej to forma aktywizującej edukacji pozaformalnej w zakresie przyrody i ochrony lokalnej bioróżnorodności. Otwarte plenery malarskie odbywały się w czasie pikników naukowych, w czasie których malowaniu towarzyszyły opowieści o przyrodzie. Jest to interdyscyplinarna forma upowszechniania wiedzy. W czasie Nocy Biologów 2017 wystawie będą towarzyszyły warsztaty malowania dachówek.
Pomalowane dachówki prezentowane są w dwóch miejscach, w stałej ekspozycji przez budynkiem Collegium
Biologiae oraz przez Biblioteką Głowna UWM w Olsztynie. A na dachówkach jest już różnorodność
biologiczna Warmii i Mazur: rośliny, owady, grzyby, przyroda wiosennej łąki. Ponieważ wykorzystywane są stare dachówki to jest to również forma upcyklingu w
połączeniu z edukacją przyrodniczą.
Dachówki malowane były w trakcie pikników naukowych i
edukacyjnych plenerów: 1 maja w Skansenie w Olsztynku "Jarmark sztuki nietylko ludowej. Wyczarowane z gliny", 25 maja „Piknik
z etnobatniką” w ramach międzynarodowego Dnia Fascynujących Roślin (zobacz
zdjęcia), 23. czerwca w czasie Nocy Świętojańskiej w Parku Centralnym, w czasie pikniku na trawie przy ul Stara
Warszawska oraz Europejskiej Nocy Naukowców (30 września 2016).
Komunikować się można na różne sposoby. Poprzez wzniosłe
słowa lub przez zwykłe, wspólne prace, w których mówi się milczeniem. Naukowcy
piszą publikacje, wygłaszają referaty, prezentują postery naukowe, prowadzą dyskusje kuluarowe oraz internetowe. Ale
czasem malują i dyskutują w niecodziennych okolicznościach….. Malują butelki,
wyrzucone, nikomu już nie potrzebne. Przywracają im sens i znaczenie.
Dlaczego w czasie Nocy Biologów proponujemy także malowanie dachówek? Do efektywnej pracy umysłowej trzeba zatrudnić obie półkule mózgowe. Lewa półkula, zwana akademicką, gdy sama pracuje, to druga, prawa - zwana artystyczną - nudzi się i przeszkadza rozmyślaniem o niebieskich migdałach. Efektywniej i kreatywniej pracujemy - nawet w nauce - gdy obie półkule mózgowe za zaangażowane. Nauka łączy się ze sztuką i wzajemnie uzupełnia. Potrzebna jest i analiza i synteza, naukowa skrupulatność i artystyczna innowacyjność. Sztuka dla naukowca nie jest tylko hobbystycznym odpoczynkiem ale i psychiczną higieną, intelektualna rozgrzewką.
Wydział Biologii i Biotechnologii w różnorodnych formach współpracuje z różnymi przedsiębiorstwami w regionie. Przykładem, nawiązującym do malowanych dachówek jest innowacja Gadające dachówki, przekazana małemu przedsiębiorstwu z Warmii i Mazur.
Dlaczego w czasie Nocy Biologów proponujemy także malowanie dachówek? Do efektywnej pracy umysłowej trzeba zatrudnić obie półkule mózgowe. Lewa półkula, zwana akademicką, gdy sama pracuje, to druga, prawa - zwana artystyczną - nudzi się i przeszkadza rozmyślaniem o niebieskich migdałach. Efektywniej i kreatywniej pracujemy - nawet w nauce - gdy obie półkule mózgowe za zaangażowane. Nauka łączy się ze sztuką i wzajemnie uzupełnia. Potrzebna jest i analiza i synteza, naukowa skrupulatność i artystyczna innowacyjność. Sztuka dla naukowca nie jest tylko hobbystycznym odpoczynkiem ale i psychiczną higieną, intelektualna rozgrzewką.
Wydział Biologii i Biotechnologii w różnorodnych formach współpracuje z różnymi przedsiębiorstwami w regionie. Przykładem, nawiązującym do malowanych dachówek jest innowacja Gadające dachówki, przekazana małemu przedsiębiorstwu z Warmii i Mazur.
Bardzo fajny i trafiony pomysł. Lubię eko i piękno. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny i trafiony pomysł. Lubię eko i piękno. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń