poniedziałek, 28 maja 2012

Pijawki morskie z rodzaju Trulliobdella i Antarktyda

Jestem studentką drugiego roku studiów magisterskich na kierunku biologia na Wydziale Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Obecnie piszę pracę magisterską w Katedrze Zoologii pod kierunkiem prof. dr hab. Aleksandra Bieleckiego. Zajmuję się pijawkami morskimi z rodzaju Trulliobdella, które pasożytują na rybach.

Pijawki to gromada należąca do pierścienic. Ciało pijawek jest spłaszczone grzbieto-brzusznie, składa się z 34 segmentów, segmentacja zewnętrzna nie odpowiada segmentacji wewnętrznej. Na obu końcach ciała znajdują się przyssawki. W przedniej przyssawce leży otwór gębowy. Pijawki to zwierzeta drapieżne, pasożyty lub półpasożyty. Głównym pokarmem jest krew przechowywana w bocznych uchyłkach układu pokarmowego. Oprócz krwi, pijawki odżywiają się bezkręgowcami. Pijawki są hermafrodyczne i posiadają siodełko wydzielające kokon, czyli mają cechy Clitellata.

Materiał, który wykorzystałam w swoich badaniach pochodzi z Muzeum Polskiej Akademii Nauk z Instytutu Zoologicznego w Warszawie. Zebrany został w 1979 roku w Zatoce Admiralicji oraz Szetlandach Południowych. Miejsce pochodzenia materiału to niewątpliwie teren pod każdym względem ekstremalny, zarówno ze względu na położenie geograficzne jak i warunki środowiskowe. Antarktyka jest najtrudniej dostępnym terenem Ziemi, pozostaje zatem również terenem najmniej zbadanym. Pod pokrywą lodową znajduje się ok. 98% powierzchni lądu. Reszta stanowi pustynię.

Gatunki, którymi się zajmowałam to Trulliobdella capitis i Trulliobdella bacilliformis. Okazy te są pasożytami ryb Notothenia caviiceps neglecta, Notothenia rossi marmonete oraz Trematomns sp. Co najciekawsze pijawki te mogą występować na całym ciele ryb jak również w otworach skrzelowych. Głównym moim zadaniem była morfometria badanych pijawek. W trakcie badań opierałam wszystkie wyliczenia o model formy ciała opracowany przez prof. Bieleckiego, co nie tylko ułatwiło mi pracę, ale także pozwoliło zachować dokładność pomiaru. Na podstawie wykonanych pomiarów podzieliłam pijawki na trzy grupy pod względem wielkości, a także wyróżniłam osobnika największego, średniego oraz najmniejszego. Celem mojej pracy jest określenie wymiarów pijawek, które należą do tego gatunku.

Marika Wysocka (studentka biologii)

Na zdjęciu pijawka Trulliobdella capitis, widok od strony grzbietowej (fot. A. Bielecki)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz