wtorek, 23 kwietnia 2013

To co ważne i to co pilne czyli jak na przyrodzie i biologii kształcić ważne kompetencje młodego pokolenia?

(fot. S. Czachorowski)
„Od dawna nauczyłem się odróżniać to, co ważne, od tego, co pilne. Koniecznym jest, rzecz jasna, żeby człowiek jadł, gdyż bez pożywienia nie będzie człowieka i w ten sposób człowiek przestanie istnieć, ale miłość, sens życia i smak rzeczy boskich są ważniejsze”. 
Antoine de Saint – Exupery. 

Chcę napisać o przedmiotach szkolnych: przyroda i biologia jako sposobie kształcenia ważnych kompetencji młodego pokolenia. Zacznę od tego, czym jest kompetencja. Kompetencja jest kombinacją wiedzy, umiejętności i przyjmowanej postawy. Wyróżnia się kompetencje kluczowe, a więc takie, które wspierają rozwój osobisty(duchowy) człowieka i włączają go w życie społeczne, z czasem w aktywne obywatelstwo, a w przyszłości także możliwość znalezienia zatrudnienia. Podaje się osiem takich kompetencji, a są to:

  1. porozumiewanie się w języku ojczystym 
  2. porozumiewanie się w językach obcych 
  3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne 
  4. kompetencje informatyczne 
  5. umiejętność uczenia się 
  6. kompetencje społeczne i obywatelskie 
  7. inicjatywność i przedsiębiorczość 
  8. świadomość i ekspresja kulturalna.  

Proces kształtowania i rozwijania w sobie kompetencji kluczowych trwa przez całe życie i nigdy się nie kończy.

Zajmę się bliżej podstawowymi kompetencjami naukowo-technicznymi, z pominięciem kompetencji matematycznych. Warto zaznaczyć, że zauważa się politykę wspierającą organizację nauczania przedmiotów przyrodniczych, która ma swoje podłoże w większej potrzebie na rynku pracy. Wynika z niej, że choć na ogół uczniowie uczą się przedmiotów przyrodniczych w podziale na biologię, chemię i fizykę, podkreślają się powiązanie tych przedmiotów.

Do podstawowych kompetencji naukowo-technicznych należy zaliczyć: znajomość podstawowych procesów zachodzących w przyrodzie, a także zasad funkcjonowania technologii i umiejętność ich zastosowania. Według nowej podstawy programowej istotniejsze jest myślenie uczniów poparte wykorzystaniem różnych technik i strategii od przyswojenia wiadomości podręcznikowych. Ponadto potrzeba rozumienia związku technologii z innymi dziedzinami – postępem naukowym (np. w medycynie), społeczeństwem (wartości, zagadnienia moralne), kulturą (np. multimedia) oraz ze środowiskiem (zanieczyszczenie). To także umiejętność rozpoznania głównych cech badania naukowego (omawianie przebiegu doświadczeń) i rozumienia powodów wyprowadzenia takich, a nie innych wniosków. Najkorzystniej jest, kiedy uczniowie samodzielnie przygotowują i przeprowadzają doświadczenia, a dalej wypracowują wnioski na podstawie własnych obserwacji zjawiska lub przyrody. W ten sposób teorię ubogacają praktyką. Szkoła powinna stwarzać dobre warunki do uczenia się, a nauczyciel ma być przewodnikiem, doradcą i pasjonatem rozbudzającym zainteresowania młodego pokolenia.

Tak jak wcześniej wspomniałam, ważne jest angażowanie uczniów w problemy ochrony środowiska i wykazanie różnych zastosowań osiągnięć nauk przyrodniczych w życiu codziennym.

Należy podkreślić, że nowe metody pracy na lekcjach, między innymi technologie informatyczne, odgrywają obecnie kluczową rolę w badaniach edukacyjnych z przyrody, zwiększając możliwości ich prowadzenia i rozszerzając zakres pomiaru. Zwiększają możliwości poznawcze o organizmach żywych, ich budowie, rozwoju, fizjologii i pochodzeniu oraz uatrakcyjniają lekcje przyrodnicze. Koniecznie wspomnieć należy o prezentacjach multimedialnych, płytach CD, informacjach z internetu, tablicach interaktywnych często wykorzystywanych na zajęciach z biologii.

W okresie dojrzewania młodzież przestaje patrzeć na rzeczywistość ze ślepą ufnością, zaczyna krytycznie odnosić się do dorosłych, do ich poglądów i zasad, którym dotąd była posłuszna. W sercu i umyśle powstaje świat ideałów, pragnienia i subiektywne dążenia rodzą wizje, dobrej, pięknej i wzniosłej rzeczywistości, w porównaniu, z którą życie wydaje się zimne, złe, niesprawiedliwe lub też obce. W ten sposób rodzi się potrzeba poznania siebie i swojego potencjału. Lekcje biologii stwarzają doskonałe warunki do uczenia się twórczego, bez zbędnego wkuwania pojęć i regułek. Uczniowie rozwijają wiele umiejętności, które przydadzą się podczas dalszego uczenia się, jak i w życiu codziennym.

W interesie nas wszystkich i naszej wspólnej przyszłości, istotne jest, by rozwój ich kompetencji był skuteczny. Zauważa się wyraźny postęp kompetencji młodzieży. Da się wyróżnić różnorodne i adekwatne sposoby nauczania kompetencji, po to, by lepiej przygotowywać młodych ludzi do wyzwań dorosłego życia, w tym do wejścia na rynek pracy, a przede wszystkim mądrego poznawania świata. Te kompetencje odnoszą się do zdolności przekształcania idei w czyny. Składają się na nie: kreatywność, innowacyjność, podejmowanie ryzyka, umiejętność planowania, organizowania, analizowania, oceny, zarządzania i wdrażania projektu oraz umiejętność współpracy w zespole, by osiągnąć zamierzone cele. Zajęcia z biologii to doskonała okazja, by poznawać otaczający świat poprzez zgłębianie wiedzy przyrodniczej.

Trzeba podkreślić, że nie można marnotrawić potencjału młodzieży. Inwestowanie w poprawę kompetencji młodzieży daje bowiem istotne korzyści społeczne, w tym długofalowy wzrost gospodarczy. Nawiązując do motta mojej pracy trzeba pamiętać, co jest najważniejsze, bo do tej pory starałam się ukazać rzeczy ważne (kompetencje przyrodnicze). Sobór Watykański II w „Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim” mówi: „Dzieci i młodzież mają prawo, aby pobudzać ich do oceny wartości moralnych wedle prawidłowego sumienia i do przyjmowania owych wartości przez osobisty wybór, a również do doskonalszego poznawania i miłowania Boga”.

Wychowanie powinno opierać się na sumieniu w szerokim znaczeniu tego słowa. Osobowość dojrzewająca powinna zawierać element właściwego dokonywania oceny swego postępowania, umiejętność dokonywania wyboru działań oraz powstrzymywania się przed czynami niezgodnymi z uznanymi normami lub też dobrem innych ludzi.

Współczesny człowiek stając przed koniecznością wyboru w codziennym życiu potrzebuje jasnych kryteriów odróżniania dobra od zła. Tak więc biologia czy przyroda (jako przedmioty nauczania) mają ścisły związek z wieloma różnymi kompetencjami młodego pokolenia, jak również da się zauważyć łączność z normami moralnymi.

Bożena Jankowska – Kasprzyk 
studia podyplomowe z biologii

LITERATURA:
1. Encyklopedia – Biologia, wydawnictwo GREG, KRAKÓW
2. K. Ostrowska - „W poszukiwaniu wartości”, cz. I i II, wydawnictwo RUBIKON
3. „KATECHETA” - miesięcznik poświęcony katechezie i wychowaniu religijnemu.
4. Ministerstwo Edukacji Narodowej – akty prawne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz