środa, 17 kwietnia 2013

Laboratorium w garażu czyli jak studenci mogą zdobywać doświadczenie naukowe


Doświadczenie zawodowe, które zdobywamy podczas studiów, to krótka praktyka podczas wykonywania prac licencjackich oraz magisterskich. Uczymy się wtedy podstaw niezbędnych do pracy w laboratorium, lecz niezbyt wystarczających dla przyszłych pracodawców. Trudno jest zdobyć posadę w firmie biotechnologicznej bez co najmniej dwuletniego stażu pracy. Korzystnym aspektem, na który mogliby zwrócić uwagę pracodawcy, są prezentowane w czasopismach naukowych publikacje. Problemem w napisaniu takiej publikacji przez studenta jest dostęp do laboratorium oraz pieniądze, bez których nie można kupić niezbędnych odczynników (przeciwciała, startery, media hodowlane). Dostęp do laboratorium na wydziale także jest ograniczony z powodu pracujących tam osób, przepisów BHP jak i nie otwartego przez całą dobę budynku wydziału. Mała ilość bardzo drogiego sprzętu nie sprzyja przeprowadzaniu badań przez studentów ze względu na możliwość uszkodzenia. Jedną z możliwości dzięki którym studenci mieli dostęp do laboratorium i urządzeń w nim zawartych jest, stworzenie laboratorium w którym sami by tworzyli urządzenia lub korzystali by ze starego sprzętu zalegającego w piwnicach katedr. Gdy by mieli już pomieszczenie mogli by się starać wtedy o dofinansowanie ze strony firm zajmujących się sprzedażą odczynników oraz urządzeń.

Pomysł stworzenia laboratorium tylko dla studentów, może okazać się szalonym, lecz gdyby w takim laboratorium powstał patent wart miliony, okazał by się strzałem w dziesiątkę dla samej uczelni. Młoda głowa jest pełna pomysłów, wystarczy dać studentom nauk ścisłych temat do burzy mózgów, dzięki któremu powstaje pomysł na biznes, na którym nie zyskują tylko młodzi ludzie lecz i uczelnia która umożliwiła narodzenie takiego projektu.

Zbudowanie niektórych urządzeń przez studentów na bazie domowych urządzeń i elektronicznych śmieci nie byłoby trudne. Zrobienie wirówki na bazie miksera, polegało by tylko na wymianie wirnika z ostrzy na płytkę, w którą zmieściłoby się kilka ependorfów. Kuwetę do elektroforezy można stworzyć z pleksiglasu, wycinając go przy wykorzystaniu odpowiednich szablonów i sklejając te fragmenty ze sobą. Przy dostępności różnego typu elektronicznego złomu nawet budowa termocyklera nie wydaje się trudnym wyzwaniem dla młodych.

Ostatnimi czasy w internecie i w telewizji można usłyszeć o młodych osobach, które w zaciszu domu budują takie urządzenie. Umożliwienie stworzenia takiego laboratorium przyczyniłoby się do zdobywania przez studentów doświadczenia poprzez stworzenia im miejsca, gdzie przeprowadzaliby swoje badania, a następnie je publikowali.

Jako młodzi ludzie nie powinniśmy się bać rozwoju własnej osoby lecz powinniśmy znać się na wielu dziedzinach wiedzy, a nie opierać się tylko na jednym kierunku kształcenia. Musimy nauczyć się łączyć ze sobą różnego typu nauki takie jak biologia, biotechnologia, elektronika, chemia. Mając obszerne informacje na temat własnego kierunku kształcenia, oraz znajomości w pewnym stopniu innych, jesteśmy w stanie stworzyć coś niebywale ciekawego. Stworzenie studenckiego laboratorium stworzyło by wymianę wiedzy pomiędzy studentami z różnych wydziałów, którzy wymieniali by się ze sobą zdobytą wcześniej wiedza i umiejętnościami. Stworzenia takiej hybrydy nauk i młodego zapału gwarantowało by powstanie po pewnym okresie czasu interesujących projektów naukowych.

 Damian Tański 
(student biotechnologii, e-portfolio)

1 komentarz:

  1. Piec laboratoryjny to podstawowe urządzenie w każdym laboratorium, umożliwiające przeprowadzanie szerokiego zakresu badań i testów materiałowych. Jego zaawansowana konstrukcja pozwala na dokładne ustawienie i kontrolę warunków termicznych, co jest kluczowe dla uzyskania wiarygodnych wyników. Piec laboratoryjny jest wykorzystywany w różnych dziedzinach, w tym w chemii, fizyce, biologii oraz inżynierii materiałowej, co świadczy o jego uniwersalności. Dostępne modele różnią się wielkością, zakresem temperatur oraz funkcjami dodatkowymi, co pozwala na ich dopasowanie do specyficznych potrzeb badawczych i przemysłowych.

    OdpowiedzUsuń