środa, 29 stycznia 2014

W trosce o jakość kształcenia: "Dydaktyka akademicka: tradycja i nowoczesność"


II KONFERENCJA DYDAKTYCZNA „Dydaktyka akademicka: tradycja i nowoczesność” Gdańsk, 28 marca 2014 Wydział Biologii UG, ul. Wita Stwosza 59, Gdańsk

Organizator: Zespół do spraw Jakości Kształcenia Wydziału Biologii UG.
Patronat: Prorektor ds. Kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego oraz Dziekan Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Adresaci: nauczyciele akademickich i doktoranci, członkowie uczelnianych zespołów ds. jakości kształcenia oraz wszyscy zainteresowani zagadnieniami związanymi z jakością dydaktyki akademickiej.

Cel konferencji: stworzenie możliwości wymiany wiedzy i doświadczenia kadry akademickiej w zakresie kształcenia oraz podjęcie dyskusji o najbardziej aktualnych i wymagających rozwiązania problemach związanych z kulturą jakości w polskich uczelniach.
Status: Konferencja krajowa. II Konferencja Dydaktyczna „Dydaktyka akademicka: tradycja i nowoczesność” Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego * Gdańsk, 28 marca 2014 Gdańsk, ul. Wita Stwosza 59 ∣

Zgłoszenia uczestnictwa: Przyjmowane są drogą elektroniczną, należy wypełnić i przesłać formularz znajdujący się w zakładce „Rejestracja i opłaty” (www.kdwb.ug.edu.pl). Po otrzymaniu formularza odeślemy Państwu informację z potwierdzeniem.

Zgłoszenia do IDEATORIUM: Przyjmowane są drogą elektroniczną, do 28 lutego 2014. O zakwalifikowaniu się uczestników do IDEATORIUM decyduje kolejność zgłoszeń oraz akceptacja tez zawartych w streszczeniu przez Organizatorów.

IDEATORIUM to koncepcja nawiązująca do wystąpień typu „elevator pitch”. Każdy z występujących ma do swojej dyspozycji 3 minuty. Wystąpienia mogą być wsparte prezentacja multimedialną lub materiałami edukacyjnymi rozdawanymi uczestnikom. Zgłoszenia posterów: Przyjmowane są drogą elektroniczną, do 28 lutego 2014.

Sesja posterowa: Odbywa się w trakcie trwania Konferencji, nie przewiduje się wystąpień ustnych. Opłata konferencyjna: 50 zł. Obejmuje koszt całodziennego wyżywienia oraz koszty organizacyjne. Opłatę należy uiścić po otrzymaniu potwierdzenia uczestnictwa, nie później niż do 28 lutego 2014. O przyjęciu na Konferencję decyduje kolejność wpłat. Opłata nie obejmuje kosztów zakwaterowania uczestników.
Dane do przelewu: Uniwersytet Gdański, ul. Bażyńskiego 1a, 80-952 Gdańsk. Numer konta: 3512 4012 7111 1100 0014 9253 88 W tytule przelewu należy podać: KONFERENCJA DYDAKTYCZNA KL 07-14 oraz imię i nazwisko osoby, której udział w konferencji jest opłacany. Nocleg i dojazd: Propozycja miejsc noclegowych dla uczestników oraz wskazówki dotyczące dojazdu na miejsce Konferencji znaleźć można na stronie Konferencji.

Dostęp do sieci: Na terenie budynku działa sieć bezprzewodowa eduroam. Uczestnicy nie korzystający z niej w swojej jednostce, a chcący uzyskać dostęp do niej podczas Konferencji, proszeni są o kontakt: piotr1rutkowski@gmail.com Dodatkowych informacji udziela: Dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, joanna.mytnik-ejsmont@biol.ug.edu.pl

Sekretariat Konferencji: tel. 510 605 629

Zaświadczenia uczestnictwa: Na zakończenie Konferencji uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenia uczestnictwa oraz dostęp do materiałów pokonferencyjnych.

Monografia: W przypadku zainteresowania uczestników udziałem w powstaniu monografii, organizatorzy planują jej wydanie w języku polskim.

PROGRAM 
Wszystkie spotkania odbywają się na w Auditorium Biologicum. 8.00 - 8.40 - Rejestracja uczestników (hol Wydziału Biologii, przy Wyspie Darwina)  8.40 - Uroczyste otwarcie Konferencji: Prorektor ds. Kształcenia, dr hab. prof. UG Anna Machnikowska, Dziekan Wydziału Biologii UG, prof. dr hab. Dariusz Szlachetko

 SESJA WYKŁADOWA I (prowadzący: dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, czas wystąpień uwzględnia możliwość zadawania pytań i dyskusję)

  • 9.00 - 10.00 - Dr inż. Jan Zych - Zakład Studiów nad Bezpieczeństwem, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, UAM Poznań „KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI W OPARCIU O GRY” Główna ścieżka rozwoju systemów kształcenia charakteryzuje się odejściem od nauczania werbalnego na rzecz kształcenia multimedialnego, spersonifikowanego, on-line, interaktywnego, wspomaganego symulatorami, a szczególności grami. Zaczyna odchodzić do lamusa era wykładów ex cathedra. Nie oznacza to rezygnacji z wykładowcy, wręcz przeciwnie - rola wykładowcy, moderatora, mistrza nabiera większego znaczenia niż dotychczas. Tłem prezentacji jest interaktywna gra poważna LEGION (ang. serious game) z elementami symulacji, z case-em dotyczącym katastrofy ekologicznej. Istotą prezentacji nie jest jednak gra czy granie, istotą prezentacji jest pokazanie w jaki sposób kształtuje się unikatowe kompetencje poprzez wykorzystanie mechanizmów growych. 
  • 10.10 - 11.40 - Dr Michał Mochocki, Instytut Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej, UKW Bydgoszcz oraz dr hab. inż. Mikołaj Morzy, Wydział Informatyki Politechniki Poznańskiej, Poznań „GAMIFIKACJA ZAJĘĆ AKADEMICKICH: KURS JAKO GRA” Gamifikacja przedmiotów kursowych na przykładach zajęć prowadzonych w Bydgoszczy i Poznaniu. Jak zaprojektować kurs, aby stworzyć przestrzeń edukacyjną działającą jak gra i zachęcającą studentów do strategicznego podejścia? Jak zwiększyć zaangażowanie, efektywność i pozytywne nastawienie studentów do procesu uczenia się? Porażki i sukcesy prowadzących zajęcia zgrywalizowane. Opinie studentów. Wykłady w formie „case study”. 
  • 11.40-12.00 - Przerwa kawowa IDEATORIUM (prowadzący: dr inż. Jan Zych) 
  • 12.00 - 13.00 - Ideatorium w formie giełdy pomysłów. Krótkie (3-minutowe) prezentacje metod i sposobów na prowadzenie zajęć akademickich przez uczestników Konferencji. Wystąpienia typu „elevator pitch”. Ideatorium umożliwia czerpanie inspiracji i motywacji do działania w obszarze dydaktyki akademickiej oraz nawiązanie kontaktów między uczestnikami Konferencji. Zgłoszenia do Ideatorium przyjmowane są do 28 lutego 2014. O przyjęciu zgłoszenia decyduje organizator na podstawie kolejności zgłoszeń oraz oceny tematu wystąpienia. 
  • 13.00-13.45 - Przerwa na lunch (Akwarium Wydziału Biologii) II Konferencja Dydaktyczna „Dydaktyka akademicka: tradycja i nowoczesność” Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego * Gdańsk, 28 marca 2014 Gdańsk, ul. Wita Stwosza 59 ∣ www.kdwb.ug.edu.pl ∣ e-mail: kdwb@ug.edu.pl ∣ tel. 510 605 629 DEBATY (prowadzący: dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, debaty polegają na wymianie poglądów oraz zdawaniu pytań przez uczestników i odpowiedziach ekspertów). 
  • 13.45 - 14.30 - 100 pytań do... eksperta. W roli ekspertów: dr Maciej Barczewski, Katedra Prawa Międzynarodowego, Wydział Prawa i Administracji UG Gdańsk oraz Kamil Śliwowski, koordynator Creative Commons Polska. ZAGADNIENIA PRAWA AUTORSKIEGO W KONTEKŚCIE DYDAKTYKI AKADEMICKIEJ. Odpowiedzialne korzystanie z zasobów Internetu przy tworzeniu prezentacji multimedialnych/materiałów dla studentów. Wolne licencje. Dzielenie się materiałami źródłowymi ze studentami. Powielanie i rozpowszechnianie fragmentów podręczników. Plagiat: definicja, zakres odpowiedzialności studenta i opiekuna. 
  • 14.30 - 15.30 - „Testomania”. Debata o sposobach egzaminowania w kontekście weryfikacji efektów kształcenia. Forma egzaminu a efekty kształcenia. Wady i zalety testów pisemnych zamkniętych i otwartych, praktycznych, ustnych, z wyposażeniem. Problem oceny zadań testowych otwartych (problemowych) i ustnych. Wady i zalety egzaminu umożliwiającego korzystanie ze źródeł. 
  • 15.30-15.45 - Przerwa kawowa SESJA WYKŁADOWA II (prowadzący: dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, czas wystąpień uwzględnia możliwość zadawania pytań i dyskusję) 
  • 15.45 - 16.45 - Dr Eliza Rybska, Pracownia Dydaktyki Biologii i Przyrody, Wydział Biologii, UAM Poznań. STRATEGIA WYPRZEDZAJĄCA. METODA „QUESTIONING THE AUTHOR” (QTA). Istotą kształcenia wyprzedzającego jest aktywne organizowanie wiedzy w procesie samodzielnego zbierania informacji, ich przetwarzania i wykorzystywania. Zajęcia składać się będą z 4 etapów. Strategia ta opiera się na odwróceniu ról, w którym student staje się odpowiedzialny za własne kształcenie. Metoda „Questioning the author” (QtA) wykorzystuje modelowanie dialogów w grupie seminaryjnej / wykładowej / ćwiczeniowej. Pytania QtA weryfikują rozumienie zjawisk, pomagają w odkrywaniu ich znaczenia, dążeniu do rozumienia procesu, a tym samym rozwijają myślenie. Metoda QtA nie deprecjonuje błędów, nieprawidłowa odpowiedź stanowi punkt wyjścia do dyskusji. Studenci podkreślają, że na zajęciach prowadzonych tą metodą nie boją się pytać. Z przeprowadzonych badań wynika, że wśród uczestników zdecydowanie wzrosły umiejętności analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów.
  • 16.45 - 17.45 - Dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, Dr Wojciech Glac - Wydział Biologii, UG Gdańsk. „Wy, którzy umiecie uczyć, uczcie. Wy, którzy nie umiecie, wykładajcie” czyli niestandardowy wykład standardowy oraz standardowy wykład niestandardowy. 

PODSUMOWANIE KONFERENCJI
  • 17.45 - 18.00 - Prowadzący poszczególne sesje prezentują wnioski

1 komentarz: