środa, 22 stycznia 2014

150 tysięcy odsłon naszego wydziałowego bloga

(Statystyka odsłon w całym okresie funkcjonowania bloga)
Dziś w nocy (a może wczoraj, przed północą?) licznik odwiedzin naszego boga przekroczł 150.000 wejść.  Łącznie ukazało się do tej pory 662 wpisy. Blog został założony w maju 2010 roku. Przez półtora roku liczba wejść nie była wysoka (zobacz na infografice wyżej). Wyraźne zwiększenie wejść wiąże się z większą liczbą zamieszczanych wpisów w okolicach Nocy Biologów (grudzień i styczeń) a potem w kwietniu i maju w związku z większą liczbą publikowanych prac przez studentów. Ale nawet w okresie wakacyjnym dużo jest wejść. To efekt kumulacji ciekawej treści - internauci trafiają przez wyszukiwarki. Przede wszystkim informacja i użytecznośc, dopiero w tle ewentualna i nienachalna promocja.

Blg powstał jako uzupełnienie tradycyjnej, oficjalnej strony internetowej wydziału. Zdecydowana większość stron uczelnianych i instytutów naukowych ciąglejeszcze wygląda słabo, zarówno pod względem funcjonalności, estetyki jak i zawartości niezbędnych informacji. Celem tego bloga było pokazanie, że za pomocą narzędzi open source można informować i tworzyć dobre witryny informacyjne oraz promojące wydział, kierunek czy instytucję. Tym, co jest naważniejsze to pomysł, pisanie i przygotowanie ciekawych i przydatnych informacji, współpraca z różnymi podmiotami oraz systematyczność. Zatem nie oprogramowanie a wiedza i kreatywność są najważniejsze. Budowanie strony internetowej to nie tylko zamówienie u informatyka projektu witryny internetowej. Potem trzeba ja wypełniac treścią. Jęsli tej treści nie ma - to jest to jak samochód bez kierowcy i paliwa. Jest, ale nie jeździ. Na dodatek do baku ciagle trzeba dolewać benzyny. Czyli aktualizować informacje. Tak jak w gazecie czy telewizji. Lub jak w życu biologicznym - procesy muszą stale zachodzić. Życie to ruch, przemiany, metabolizm, dojrzewanie w ontogenezie lub sukcesja ekologiczna w ekosystemie  i ewolucja (ciągła zmienność i rozwój).

(Wejścia na blog w ostatnim miesiącu)
Niniejsza witryna to nie tylko informacje. To także inna koncepcja edukacyjna. Blog nie ma być substytutem storny wydziałowej (informowac o planie zajęć itd.) - ma być elementem kształcenia. Zamieszczamy dużo prac studentów, bo blog jest przestrzenią, gdzie mogą tworzyć, stawiać pietwsze kroki, pisać na prawdę (dla czytelników) a nie na zaliczenie. Jest to uczenie się przez działanie i uczenie problemowe. Student nie jest dyskiem komputerowym, na którym zapisuje się informacje a potem wykładowca-sędzia sprawdza czy się poprawnie zapisało (ocena jest stopniem zgodności zapisu z oryginałem). Uczymy się razem, poznajemy biologiczny świat razem, we wszytskich jego niezwykłych wymiarach. Blog jest tylko elementem przestrzeni edukacyjnej i tworzenia czegoś na prawdę a nie do sprawdzenia i do szuflady. Niniejszy blog nawiązuje do koncepcji pedagogicznych takich jak konstruktywizm i konektywizm.

Nasz blog jest także elementem kształcenia ustawicznego i pozaformalnego. Zamieszczane informacje biologiczne i biotechnologiczne mają pomagać innym w poznawaniu świata przyrodniczego. Stąd tak dużo wejść.
Mimo, że pisany jest prawie wyłącznie w języku polskim, nasz blog odwiedzany jest w krajach całego świata. Najpewniej są to Polacy lub Polonia. Chyba w małej części są to także naukowcy, wspołpracujący z Wydziałem.  Wypełniamy więc fukncje także i kształcenia na odległość.

Zamieszczamy dużo informacji o konferencjach, stażach, praktykach, ofertach pracy dla studentów i absolwentów itd. Są to przydatne informacje zarówno dla studentów i pacowników nie tylko naszego Wydziału.

Praca naukowca ma wiele wspólnego z pracą dziennikarską. Poza funkcjami informowania dziennikarstwo obywatelskie traktujemy jako zarówno formę samoedukacji jak i upowszechniania wiedzy o świecie. Ten nurt zamierzamy jeszcze szerzej rozwijać we współpracy z mediami (środkami społecznego przekazu). Blog ma być nie tylko miniencyklopedią biologiczną ale także jedną z form współpracy.


I na koniec jeszcze funkcja promocyjna - docierania do potencjalnych studentów, interesariuszy, współpracowników. Jeśli spojrzeć na z infografikę, zamieszczoną wyżej, to liczba wejść na strony tematyczne (np. kierunki studiów) pokazuje, że blog spełnia swoją funkcję. Szukając czegoś o biologii i o nauce wielu uzytkowników dociera i do informacji o kierunkach studiów. Mają szansę się dowiedzieć... a czy skorzystają, to już inna kwestia.

Marzyłaby się jeszcze większa wpółraca z absolwentami naszego wydziału. Kochani - ta przestrzeń jest również dla Was - nadsyłajcie swoje prace, opisujcie swoje sukcesy. O niektórych już pisaliśmy, np. o ksiązkach, pisanych przez Was. Kolejne zamieścimy z wielką przyjemnością.

I na koniec prośba do czyteników - napiszcie co Wam się w tym blogu podoba, co należy zmienić, uzupełnić, zmodyfikować, jakie treści powinny się jeszcze pojawiać. No i nieustające zaproszenie do współpracy w redagowaniu ninijeszego bloga, kierowane do stdentów, absolwentów, pracowników i interesariuszy.


Stanisław Czachorowki

p.s. Ja też się uczę. Ten blog jest dla mnie nauką przez działanie i nauką metodą problemową (PBL). Ale to już opowieść na inną okazję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz