(Fot. Wacław Brudek, Olsztyn24) |
Ważniejszy jest dla nas proces a nie produkt końcowy. Encyklopedia, tworzona z Gazetą Olsztyńską jest swoistym repozytorium wiedzy dla potrzeb kształcenia ustawicznego i nieformalnego. Uczymy się nie tylko w szkole. Kształcenie nieformalne jest coraz potrzebniejsze a uniwersytet może być miejscem badającym zjawisko, rozpoznających i tworzącym innowacje. Uniwersytet ma tworzyć tę wiedzę, z aktywnym udziałem studentów i wolontariuszy. Bo uniwersytet to wspólnota tworzących wiedzę (nie tylko jako uczących i nauczany) z dużym naciskiem na tworzenie. A na to nigdy nie jest za późno.
Uniwersytet potrzebuje także współpracy z regionem i biznesem. Wtedy innowacyjna nauka szybciej znajdzie zastosowanie w praktyce. Później pomyślimy o wydrukowaniu wersji „stabilnej”, poprawionej, zredagowanej wersji papierowej.
Współpraca z Gazetą Olsztyńską nie jest pierwszą ani jedyną. Dużo wcześniej zaczęliśmy współpracę z PTTK oraz aktywni byliśmy na Wikipedii. To jest ciągle poszukiwanie form, przestrzeni, narzędzi oraz różnorodnej współpracy. Teraz współpracujemy z różnymi czasopismami przyrodniczymi (linki znajdziecie w bocznych paskach niniejszego bloga).
Pisanie encyklopedii aktywizuje. Bo trzeba poznawać, dokumentować i opowiadać. Pisanie i wypowiedzi ustne porządkują wiedzę (samego piszącego). Zatem najwięcej z Encyklopedii skorzystają…. aktywnie ją tworzący. W czasie sobotniego spotkania z Olsztyńską Akademią Dzieci, w swoim wykładzie pt. „O owadach, które żyją wokół nas, hotelach dla pszczół, drapieżnych motylach” wspominałem także i o Encyklopedii Przyrody Warmii i Mazur, zachęcając młodych naukowców i do takiej aktywności (zobacz na filmie, 9 minuta 30 sekund http://www.olsztyn24.com/chilli_tv/4074-ii-konferencja-naukowa-olsztyskiej-akademii-dzieci.html ).
Stanisław Czachorowski
(Fot. Wacław Brudek, Olsztyn24) |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz