sobota, 7 listopada 2015

Ptaki terenów wiejskich - relacja


6 listopada w Zespole Szkół w Rybnie odbyła się konferencja zatytułowana „Ptaki terenów wiejskich”. Konferencja ta połączona był z rozpoczynającymi się w tym roku obchodami 20-lecia Welskiego Parku Krajobrazowego. Dla mnie konferencja ta była powrotem do korzeni. Właśnie w tej szkole, jeszcze jako gimnazjalista, uczestniczyłem w konkursie „Poznajemy Parki Krajobrazowe Polski”. Jako pięcioosobowa drużyna zaszliśmy w 2004 roku (to już 11 lat temu, jak ten czas leci) do etapu ogólnopolskiego, który udało nam się wtedy wygrać. To był właśnie jeden z głównych momentów w mojej karierze przyrodnika, który spowodował, że postanowiłem w tym kierunku się rozwijać. Kolejnymi etapami były przyrodnicze konkursy w liceum oraz prace licencjacka oraz magisterska (oczywiście miały ptasie tematy) wykonane na Wydziale Biologii UWM. 

Wracając jednak do konferencji. W jej ramach zorganizowano konkursy plastyczne oraz fotograficzne skierowane do uczniów i mieszkańców gminy Rybno (oczywiście tematem przewodnim były ptaki). Wiele prac plastycznych zwróciło moją uwagę, ponieważ dało się na nich rozróżnić nie tylko gatunki, lecz również płeć, a nawet wiek ptaków! 

Dzięki uprzejmości pani dyrektor, Magdaleny Anczykowskiej, miałem przyjemność uczestniczyć w tym wydarzeniu w roli wykładowcy. W swojej prezentacji chciałem przedstawić mieszkańcom mojej gminy siedliska ptaków na obszarach wiejskich, różnorodność awifauny tych terenów oraz sposoby jej aktywnej ochrony. Było też nieco informacji dla rolników odnośnie możliwości uzyskania dotacji dzięki pakietom przyrodniczym PROW2014-2020. O ważności ochrony tych terenów nie musiałem zbytnio nikogo przekonywać. Jedynie radni z pierwszej ławki gadali, to musiałem ich doprowadzić do porządku.

Łukasz Głowacki


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz