Liceum Polonijne,
Warszawa-Warmia i Mazury,
maj 2013 r.
Historia magistra vita est
Ta łacińska sentencja przyszła mi do głowy, gdy byłam na inauguracji IV Światowego Zjazdu Nauczycieli Polonijnych w Olsztynie. W Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zasiedli na widowni nauczyciele polonijni, którzy przyjechali aż z 18 krajów, prawie 120 osób. Zastanawiałam się co znaczą dla nich dziś te słowa? dla Polaków pozostających poza krajem jednocześnie polskich nauczycieli. Wiele mówiliśmy ostatnio o roli historii w procesie nauczania. W trosce o młode pokolenia podejmowano już wielokrotnie dyskusję nad współczesnym modelem szkolnictwa. Nikomu nie trzeba chyba tłumaczyć jak ważne jest zachowanie języka polskiego szczególnie wśród Polaków przebywających na obczyźnie. Nauka historii pozwala zrozumieć wiele procesów społecznych ale czy właśnie tego zrozumienia potrzebują dziś ludzie? Może liczy się coś innego?
Łączy nas Polska
Wschód, Zachód - Łączy nas Polska, pod takim hasłem odbyły się trzydniowe spotkania stanowiące próbę diagnozy edukacji polonijnej XXI wieku. Gdybyśmy mieli zastanowić się nad polonijną polityką oświatową państwa polskiego i nad jej modelem głos decydujący w dyskusji należałoby oddać polonijnym nauczycielom. Ogromną rolę w rozwoju edukacji przypisuje się nowoczesnym technologiom ale nie zapominajmy o podstawowych wartościach jakie zawsze przekazywali nam w osobistym kontakcie nasi nauczyciele. To od nich zależy trwałość języka i budowanie wspólnej tożsamości. Na zjeździe nauczycieli polonijnych Jacek Jurkowski - Prezydent Kongresu Oświaty Polonijnej - poruszał wiele tematów a jednym z nich była prawna oraz finansowa wizja rozwoju i wspierania polonijnej oświaty. Prawie 20 mln polska diaspora stanowi ogromne wyzwanie dla organizacji i ministerstw zajmujących się kulturą i edukacją. Priorytet rozwoju multi wizualnej elektroniki czy tradycja polskiej poetyki słowa - co jest skuteczniejsze? Okazuje się, że na takie pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
"części zgromadzenia "nauczycieli polonijnych w środku Jacek Jurkowski Prezydent Kongresu Oświaty Polonijnej |
Korzenie i skrzydła
Polonijne szkoły kształcą polską młodzież, wypracowując współczesne metody nauki języka oparte na żywym słowie. Rozmawiając na IV Światowym Zjedzie Nauczycieli Polonijnych z nauczycielami polonijnymi okazuje się, iż polonijną edukację warunkuje system szkolnictwa oraz specyfika kraju w jakim się ona dokonuje.
Oprócz szkół polonijnych umiejscowionych poza krajem w Polsce mamy Liceum Polonijne. Założone w 2003 r. w Warszawie w Wilanowie. Jest to pierwsze i jedyne jak do tej pory Liceum Polonijne działające w Polsce. Kolegium św. Stanisława Kostki zwane Liceum Polonijnym jest szkołą niepubliczną. Szkoła powstała z potrzeby serca katolickich nauczycieli i zarządzana przez Stowarzyszenie Katolickich Wychowawców. Współczesne Kolegium św. Stanisława Kostki odziedziczyło tradycję elitarnego przedwojennego Gimnazjum. Kolegium powstałe na początku XX w z inicjatywy środowisk arystokratycznych dawało od początku swego istnienia szansę na stypendium wybitnie zdolnym uczniom. Tradycja ta po dziś dzień przetrwała w idei pracy u podstaw. Historia i nowoczesność splata się losem młodych Polaków ze wschodu.
Andrzej, Sasza, Marta i Aleksandra, Ola i Hania, Janka, Marysia, Władek, Tomek, Adam, Paweł, Artiom i Igor oraz Tania - to imiona uczniów Liceum Polonijnego. Młodzież za wschodniej granicy pochodząca z polskich rodzin rozwijają swoje skrzydła. Polska matura w szkole z ponad 100 letnią tradycją daje im szansę niespotykaną w kraju w jakim pozostali ich rodzice. Kolegium św. Stanisława Kostki posiada wielu wyśmienitych absolwentów min. Witold Gombrowicz, który stanowi dla wielu uczniów w tej szkole inspirację.
Akademia Polskości
Szkoła polonijna zawsze stanowiła pole dialogu z polską kulturą. Mało kto wie, że w warszawskim Liceum Polonijnym uczy się ponad 70 uczniów z odległych stron Federacji Rosyjskiej. Przybywają z Kazachstanu i Mołdawii, Kirgizji, Uzbekistanu prosto do Polski. Mołdawia, Ukraina, Białoruś, Gruzja, Turkmenistan - to kraje z których pochodzą absolwenci tej szkoły. Uczniowie są rekomendowani przez księży ze swojej parafii, nauczycieli oraz działaczy i organizacje polskie. Przechodzą testy i egzaminy, zdeterminowani by w przyszłości zdobyć zawód związany z Polską. Być może to kolejni polscy naukowcy, architekci i lekarze, a także nauczyciele. W Liceum Polonijnym funkcjonuje model ścisłej współpracy między pedagogami, psychologami, uczniami i ich rodzinami. Funkcja rodziców w tworzeniu i współprowadzeniu szkoły polonijnej, o czym dyskutowano na IV Światowym Zjeździe Nauczycieli Polonijnych, w tej szkole wydaje się współistnieć dobrze z systemem edukacji.
Witajcie w domu!
Uczniowie w współczesnym systemie oświaty najczęściej mają wiele możliwości zajęć pozalekcyjnych, budują trwałe więzi z rówieśnikami przez wspólne występy w amatorskim teatrze czy chórze. W Liceum Polonijnym działa prężnie dziennikarski klub prasowy. Edukacyjna rola mediów, nauka prezentacji i prowadzenia skutecznej komunikacji przekłada się na kampanię medialną jaką obecnie prowadzi szkoła. Szkołę można odwiedzić przez specjalną stronę internetową, włączając się w Akcję Witajcie w Domu !
Mam nadzieję, ze za rok nauczyciele z warszawskiego Liceum Polonijnego znajdą się na kolejnym zjeździe. Gośćmi tegorocznego IV Światowego Zjazdu Nauczycieli Polonijnych byli przedstawiciele polonijnego szkolnictwa z 18 krajów, wśród ponad 120 uczestników znaleźli się m.in.: Liliana Barejko-Knops (Związek Nauczycieli Języka Polskiego i Pedagogów w Niemczech), Hanna Kaczmarczyk (SPK im. Jana III Sobieskiego przy Ambasadzie R.P w Wiedniu), Helena Dubowska (Związek Polaków na Białorusi), Marek Jankowski (Macierz Szkolna na Litwie), Jacek Jurkowski (prezydent Kongresu Oświaty Polonijnej), przedstawiciele MEN i MSZ oraz Senatu RP, działacze Stowarzyszenia Wspólnota Polska, senator Ryszard Górecki - rektor UWM. Wszyscy czekamy na podsumowanie zjazdu i wnioski z dyskusji.
Zofia Wojciechowska
Relacje ze spotkań z nauczycielami polonijnymi znajdują się w Programie Pomost w Radio Wnet
* * *
Można pomóc szkole i uczniom. Można wykupić specjalne cegiełki, można ustanowić stypendium dla poszczególnego ucznia lub dokonać wpłaty na konto działającej przy szkole Kolegium św. Stanisława Kostki Fundacji Dla Polonii. Tytułem: Darowizna na remont szkoły dla młodzieży ze Wschodu 86 1240 6175 1111 0010 4598 7860
Można odwiedzić szkołę przez specjalną stronę internetową www.witajciewdomu.blogspot.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz